By&Havn havde indkaldt alle sejlklubber, roklubber og andre brugere af Havnen.

Til stede var 2 jurister fra By&Havn, Johannes og Mette.

Ved første møde var der 7 repræsentanter fra sejlklubber, heraf 2 fra Sejlklubben Lynetten til stede.

Ved møde nr. 2 var der ca. 15 deltagere, primært fra roklubber.

Københavns Havns søområde strækker sig fra Prøvestenshavnen i syd til Svanemøllehavnen i nord, ind igennem Havnen og ud forbi Kalvebodløbet. Margretheholms Havn er en del af Københavns Havn og dermed underlagt Havnereglementet for Københavns Havn.

Reglementet er gældende for både erhvervsfortøjer og fritidsfartøjer af enhver art. Der findes et afsnit der omhandler Sejlads med Fritidsfartøjer.

Alle, som er fører af et fartøj i Københavns Havn, har pligt til at gøre sig bekendt Havnereglementet. Det kan findes på By&Havns Hjemmeside. Vi påtænker at lægge et Link på Lynettens Hjemmeside.

By&Havn havde indkaldt til Dialogmøderne, fordi man er i gang med at revidere Reglementet, primært fordi man har lukket Lynetteløbet og indført trafikseparering i Kronløbet. 

Juristerne startede med at understrege, at Københavns Havns Havnereglement er overordnet lokale Havnereglementer med videre. Hvis der er ”konflikt” mellem det lokale og det overordnede, så er det altså reglerne i Københavns Havns Havnereglement der er gældende!

De anbefalede i øvrigt, at lokale havnereglementer blev omdøbt til ordensreglementer. Det tror jeg ikke vi vil gøre i S/K Lynetten. 

Der var kun få umiddelbare ønsker til ændringer/tilføjelser til Reglementet.

Men både blandt sejlere og roere var der enighed om, at badende i havnen ofte giver anledning til farlige situationer – man ønsker en skærpelse af skiltning om badning forbudt, samt bedre håndhævelse. 

Juristerne svarede, at der som udgangspunkt, er badeforbud i Havnen – det gælder også i Margretheholms Havn. Badning er kun tilladt, hvor det fremgår af skiltning.

Der var blandt sejlere og roere enighed om, at efter politiet var begyndt at ”patruljere” i deres RIB i Havnen, så var antallet af hændelser med hurtigt sejlende fartøjer faldet meget – man ønsker dog Politiets tilstedeværelse intensiveret.

Der var ligeledes problemer med udlejningsbåde og tømmerflåder med flydende barer – de føres ofte af personer, der har ringe eller ingen kendskab til sejlads – ofte er føreren beruset. Man ønsker reglerne med udlejningsselskaber skærpet, så de har pligt til at føre kontrol med deres både.

Det blev oplyst, at der også var afholdt Dialogmøder med erhvervsdrivende i Havnen, herunder turbådsselskaber og udlejningsselskaber.

Dialogen fortsætter: der er mulighed for at komme med digitalt input til det nye Reglement fra den 13. marts til den 21. april. Det kan ske på By&Havns hjemmeside. 

Der vil blive afholdt et havneseminar den 11. juni, hvor havnereglementet vil være på dagsordenen.

Det nye Havnereglement forventes udsendt ultimo 2024.

Andre oplysninger:

By&Havn arbejder med at indføre standarder for sikkerhed på Havnen – regler for redningsstiger mm. De kommer også til at gælde for lystbådehavnene.

Afslutningsvis oplyste By&Havn, at man arbejder med at indføre zoner på vandet af forskellig art:

Vi kender til badezoner, men man påtænker også at indføre zoner for husbåde, Byliv og events, grønne zoner, maritime kulturarvszoner mm. 

Rahlf