I dette nummer af LynetteNyt kan du læse nyt fra sejlklubben. Bladet er denne gang udgivet i digitalt format, som gør det nemmere at læse på computerskærm og mobiltelefon. Hvis du ønsker printet version, kan du henvende dig på havnekontoret i åbningstiden.
Vi har modtaget et debatindlæg fra Tine Rehné Jensen. Hvis du ønsker at bidrage til debatten via LynetteNyt, kan du sende dit indlæg til
Tre vigtige datoer i den kommende tid:
- Ligger du i vandet og har fast plads, skal du være på egen plads senest 1. april.
- Stander hejs holdes 13. april kl. 14:50
- Dit årsmærke skal være på båden senest 1. maj
Kontoret holder åbent til kl. 14 lørdag d. 13. april, hvor du kan hente årsmærker.
Med venlig hilsen
Michael Broberg Møller, Redaktør
I dette LynetteNyt kan forvente at høre mere om:
-
Ny sæson venter
Formanden
Forårsjævndøgn eller allerede bag os, dagene bliver hastigt længere, og mange af os er godt i gang med...
-
Medlemsmøde
Bestyrelsen
Hermed invitation til medlemsmøde tirsdag den 16. april kl. 19 i Bestikket. Dagsorden: 1. Generel...
-
Årsmærker
Havnekontoret
Vi er nået til karry-gul ! Husk du skal have afhentet og placeret årsmærket på båden senest 1....
-
Nyt personale
Bestyrelsen
Bestyrelsen har modtaget den kedelige meddelelse, at vores havnefoged Jan Toft Rasmussen af...
-
Vinteren er snart ovre og foråret står for døren
Havnekontoret
Og vores kran er lovet færdig til d. 2. april så både på A- og C-pladserne også kaldet "1 maj...
-
Status på havnekontrakt
Bestyrelsen
På generalforsamlingen blev der stillet spørgsmål ved, hvorfor vi ikke bare – som Sundby – kunne...
-
Dialogmøder med By&Havn vedr. Havnereglement for København Havn
Formanden
By&Havn havde indkaldt alle sejlklubber, roklubber og andre brugere af Havnen. Til stede var 2...
-
Referat fra generalforsamlingen
Bestyrelsen
Referatet fra seneste generalforsamling blev lagt på hjemmesiden d. 22. februar 2024. Det kan...
-
Debatindlæg fra Tine Rehné Jensen
Tine Rehné Jensen
Bevar vores havn Margretheholms Havn er fysisk skabt af Sejlklubben Lynettens medlemmer, og...
-
Beretning fra Klubhusudvalget
Klubhusudvalget
Ca. en gang om måneden mødes klubhusudvalget,for at planlægge hvilke nye projekter der er og...
-
Nyt fra Sejlerskolen
Sejlerskolen
Der er stadig få ledige pladser på årets praktiske del til duelighed. Vi sejler i Folkebåde med 3...
-
Havneudvalget
Havneudvalget
Havneudvalget har haft sit første møde efter generalforsamlingen. Vi hilser den nye Havnefoged,...
-
Navngivning af DS-bøjer
Havneudvalget
Hvad skal DS-bøjerne hedde? S/K Lynetten vedligeholder tre bøjer for Dansk Sejlunion, som ligger ved...
-
Sikker havn
Havneudvalget
Der er opsat nye redningsposter på broerne. Det er vigtigt, at du orienterer dig om, hvordan de...
-
Ny placering til DSRS
Redaktør
For at få plads til Dansk Søredningsselskabs nye rib, har de fået ny placering på ydersiden af...
-
Info om Copenhell
Redaktør
Igen i år bliver der Copenhell. De gør klar den 18. juni og festivalen løber til og med lørdag nat den...
LynetteNyt 2024 marts
-
Ny sæson venter
Forårsjævndøgn eller allerede bag os, dagene bliver hastigt længere, og mange af os er godt i gang med at forberede den nye sæson.
Bestyrelsen startede sæsonen med lidt uventede opgaver som følge af, at Airo Bjarking – en måned efter generalforsamlingen – valgte at trække sig som formand for sejlklubben og medlem af bestyrelsen. Der er grund til at takke Airo for en uvurderlig indsats for klubben de senere år.
Bestyrelsen har som konsekvens heraf foretaget en ny konstituering; Rahlf Nielsen (tidligere næstformand) blev valgt og er trådt til som formand. Rahlf ønsker at beholde ansvaret for kapsejlads – uden stemmeret - hvilket bestyrelsen har imødekommet. Camilla Bjørn er trådt ind i bestyrelsen uden porte følge – med stemmeret. Bodil Vestergaard blev valgt som ny næstformand.
Bestyrelsen har fokus på at få løst de opgaver, der følger af generalforsamlingen om at komme videre på oprydning på land; herunder afklaring af forhold vedr. Jyden, som – blandt andre - de kritiske revisorer havde stillet spørgsmål om. Det skal understreges, at bestyrelsen i arbejdet med Jyden får rådgivning af - og arbejder tæt sammen med vores advokat.
Det er på mange måder det lille private ”årshjul” der står for døren: bådene skal vaskes og poleres inden de igen skal i vandet – og for nogle er det modsat: både, der har overvintret i deres rette element skal måske lige skal en lille tur på land og ses efter. Vi håber på godt vejr til alle.
Som led i dette er også, at vi skal huske at få hentet årsmærket, som jo skal side i stævnens bagbord side, så det er nemt for personalet at overskue. Dette årsmærke indikerer både, at du er medlem af klubben og at du har betalt din ansvarsforsikring. Så husk også at medbringe dokumentation for betalt forsikring, når du henter dit årsmærke.
I klubbens årshjul er det en tradition, at vi sætter en ny stander op som symbol på, at vi er i gang med ny sejlersæson. Det er den 13. april, og vi håber at se rigtigt mange.
-
Medlemsmøde
Hermed invitation til medlemsmøde tirsdag den 16. april kl. 19 i Bestikket.
Dagsorden:
1. Generel orientering
2. Uddybning af status på kontraktforhandlinger med By og Havn
3. Havnereglement for Københavns Havn og betydning for os
4. Initiativer til oprydning på havn og plads
5. Nyt fra udvalgene
6. Evt.
Vi håber at se rigtigt mange og ser frem til en konstruktiv dialog.
Venlig hilsen
Bestyrelsen
-
Årsmærker
Vi er nået til karry-gul !
Husk du skal have afhentet og placeret årsmærket på båden senest 1. maj. Årsmærket skal placeres i stævnen på bagbord side.
Vi vil gerne yde den service, at vi udvider åbningstiden lørdag den 13. april, hvor der er stander hejsning om eftermiddagen. Du kan – den lørdag – frem til kl. 14 afhente årsmærke på kontoret.
-
Nyt personale
Bestyrelsen har modtaget den kedelige meddelelse, at vores havnefoged Jan Toft Rasmussen af helbredsmæssige årsager ikke kan vende tilbage.
Bestyrelsen har valgt at ansætte Frank Petersen som havnefoged, og rigtigt mange kender ham fra hans virke som havneassistent.
På den administrative side har vi måttet sige farvel til Camilla og har nu ansat 2 deltidsmedarbejdere. Mia Dittmer Isbye er allerede startet og Katharina Saaek Larsen starter i begyndelsen af april måned.
Tag godt i mod de nye !
Vi har måttet tage afsked med Anders, og forventer inden længe at ansætte en ny havneassistent.
Bestyrelsen vil sammen med personalet gøre sit ypperste for, at vi dette forår sikrer drift og søsætning til alle tilfredsstillelse.
-
Vinteren er snart ovre og foråret står for døren
Og vores kran er lovet færdig til d. 2. april så både på A- og C-pladserne også kaldet "1 maj plads" må gerne begynde at røre på sig og er velkommen til at ringe til havnefogeden for at booke en tid til søsætning. Alle andre vil blive inviteret i slutningen af april.Mastekranen er pt. ude af drift på grund af en rusten hydraulikcylinder og den udbedres snarest.Vi har årsmærker og frihavnsmærker, så kom forbi havnekontoret med jeres forsikringenspapirer og få et årsmærke inden 1. maj.Husk at lægge jeres båd tilbage på plads ind d. 1. april.Lidt info om hvad der sker i havnen / årshjulDer sat en port op på sydmolen, så beredskabet kan komme ind på havnen, når der er store arrangementer på Refshaleøen og broen er oppe.Stativer med medlem.nr. er der ringet til, og alle uden medlem.nr. vil blive fjernet snarest.Der vil være vand på landplads til Påske.Vi har ca 20 pæle der skal rammes, vi prøver at få dem sat inden 1. maj.De bedste hilsnerHavnekontoret -
Status på havnekontrakt
På generalforsamlingen blev der stillet spørgsmål ved, hvorfor vi ikke bare – som Sundby – kunne lande en 20 årig kontrakt.
Den uopsigelige del af vores kontrakt er udløbet, og det betyder, at vi nu kan opsiges med 2 års varsel. Ellers er kontrakten uændret. Det er fra forskellig side nævnt, at vi ved en sådan opsigelse vil skulle ”rydde op”, dette er dog ikke tilfældet, hvis By&Havn vælger at opsige os (jf. advokat).
Det er nu godt 1½ år siden, vi havde et møde med By&Havn om at starte forhandlinger om ny havnekontrakt.
By&Havn lagde på det tidspunkt op til, at de ønskede en hurtig proces – og der var lagt op til at vi kunne få en længevarende kontrakt mod afgivelse af noget af vores nuværende landareal. Som det tidligere er oplyst, har der været forelagt og drøftet planer og forslag om både spejlvending og en 8-talsløsning (flytning af en del af havnen mod øst).
Herefter gik processen i stå, og By&Havn har været ret fraværende siden vores møde den 6. marts 2023, idet de aflyste senest aftalte møde. Drøftelserne har herefter primært bestået af dialog mellem henholdsvis vores og By&Havns advokater, samt vores møder med vores advokat.
I modsætning til Sundby Havn er der for vores område flere uafklarede projekter, som kan berøre havnens arealer; herunder Metrobyggeri og udviklingen af Refshaleøen.
Det senest vi blev stillet i udsigt – via advokaten – var en lang række hensigtserklæringer for bevarelse af vores havn – med ændringer/erstatningsområder som følge af bl.a. Metro – mod at vi ville ændre den nuværende 2 årige opsigelsesfrist fra By&Havn til 1 år – men i det udkast til tillæg, vi fik tilsendt var der kun indbygget en kort passus om forkortet opsigelsesfrist, men ingen modydelser.
Bestyrelsen har derfor valgt i december måned at meddele By&Havn:
der kom indeholdt kun en passus om forkortet opsigelsesfrist.
Bestyrelsen har derfor valgt i december måned at meddele By&Havn:
”Vi er vidende om, at der er en række uafklarede forhold i relation til plangrundlag/lokalplan, Metroføring og REDAs planer, som gør det vanskeligt for B&H at træffe beslutninger for området/Margretheholms havn; herunder at indgå aftale om den længevarende kontrakt, der har været stillet os i udsigt.
Vi ser frem til fornyede drøftelser, når der er større klarhed og plangrundlag for området.”
Vi har – til vores store overraskelse – end ikke modtaget en kvitteringsskrivelse for vores henvendelse.
Bestyrelsen overvejer de næste konkrete tiltag – men der skal som bekendt være to til tango…
Nærmere orientering på medlemsmøde.
-
Dialogmøder med By&Havn vedr. Havnereglement for København Havn
By&Havn havde indkaldt alle sejlklubber, roklubber og andre brugere af Havnen.
Til stede var 2 jurister fra By&Havn, Johannes og Mette.
Ved første møde var der 7 repræsentanter fra sejlklubber, heraf 2 fra Sejlklubben Lynetten til stede.
Ved møde nr. 2 var der ca. 15 deltagere, primært fra roklubber.
Københavns Havns søområde strækker sig fra Prøvestenshavnen i syd til Svanemøllehavnen i nord, ind igennem Havnen og ud forbi Kalvebodløbet. Margretheholms Havn er en del af Københavns Havn og dermed underlagt Havnereglementet for Københavns Havn.
Reglementet er gældende for både erhvervsfortøjer og fritidsfartøjer af enhver art. Der findes et afsnit der omhandler Sejlads med Fritidsfartøjer.
Alle, som er fører af et fartøj i Københavns Havn, har pligt til at gøre sig bekendt Havnereglementet. Det kan findes på By&Havns Hjemmeside. Vi påtænker at lægge et Link på Lynettens Hjemmeside.
By&Havn havde indkaldt til Dialogmøderne, fordi man er i gang med at revidere Reglementet, primært fordi man har lukket Lynetteløbet og indført trafikseparering i Kronløbet.
Juristerne startede med at understrege, at Københavns Havns Havnereglement er overordnet lokale Havnereglementer med videre. Hvis der er ”konflikt” mellem det lokale og det overordnede, så er det altså reglerne i Københavns Havns Havnereglement der er gældende!
De anbefalede i øvrigt, at lokale havnereglementer blev omdøbt til ordensreglementer. Det tror jeg ikke vi vil gøre i S/K Lynetten.
Der var kun få umiddelbare ønsker til ændringer/tilføjelser til Reglementet.
Men både blandt sejlere og roere var der enighed om, at badende i havnen ofte giver anledning til farlige situationer – man ønsker en skærpelse af skiltning om badning forbudt, samt bedre håndhævelse.
Juristerne svarede, at der som udgangspunkt, er badeforbud i Havnen – det gælder også i Margretheholms Havn. Badning er kun tilladt, hvor det fremgår af skiltning.
Der var blandt sejlere og roere enighed om, at efter politiet var begyndt at ”patruljere” i deres RIB i Havnen, så var antallet af hændelser med hurtigt sejlende fartøjer faldet meget – man ønsker dog Politiets tilstedeværelse intensiveret.
Der var ligeledes problemer med udlejningsbåde og tømmerflåder med flydende barer – de føres ofte af personer, der har ringe eller ingen kendskab til sejlads – ofte er føreren beruset. Man ønsker reglerne med udlejningsselskaber skærpet, så de har pligt til at føre kontrol med deres både.
Det blev oplyst, at der også var afholdt Dialogmøder med erhvervsdrivende i Havnen, herunder turbådsselskaber og udlejningsselskaber.
Dialogen fortsætter: der er mulighed for at komme med digitalt input til det nye Reglement fra den 13. marts til den 21. april. Det kan ske på By&Havns hjemmeside.
Der vil blive afholdt et havneseminar den 11. juni, hvor havnereglementet vil være på dagsordenen.
Det nye Havnereglement forventes udsendt ultimo 2024.
Andre oplysninger:
By&Havn arbejder med at indføre standarder for sikkerhed på Havnen – regler for redningsstiger mm. De kommer også til at gælde for lystbådehavnene.
Afslutningsvis oplyste By&Havn, at man arbejder med at indføre zoner på vandet af forskellig art:
Vi kender til badezoner, men man påtænker også at indføre zoner for husbåde, Byliv og events, grønne zoner, maritime kulturarvszoner mm.
Rahlf
-
Referat fra generalforsamlingen
Referatet fra seneste generalforsamling blev lagt på hjemmesiden d. 22. februar 2024. Det kan læses her:
-
Debatindlæg fra Tine Rehné Jensen
Bevar vores havn
Margretheholms Havn er fysisk skabt af Sejlklubben Lynettens medlemmer, og løbende vedligeholdt ved medlemmers frivillige arbejdskraft. Det er unikt, og vi har et helt enestående sammenhold og socialt miljø.
Havnens eksistens er truet pga. den manglende forlængelse af kontrakten med By og Havn. I praksis kan vi blive stillet i en situation, hvor havnen indenfor 2 år skal være rømmet. På klubbens generalforsamling 2024 blev dette forhold bagatelliseret af den siddende bestyrelse og end ikke ført til referat.
Derfor dette opråb til aktiv håndtering.
Vi er nødt til at acceptere de forhold, som vi ikke kan ændre på. Derfra må vi arbejde på at få de bedst mulige forhold for klubben i Margretheholms Havn.
Argumentet for By og Havns manglende vilje til indgåelse af kontrakt har været fastlæggelse af metroføring samt ringvej. Begge forhold er overordnet på plads nu. Derfor nytter det ikke noget at se passivt til og håbe, at “nogen” vil havnen det bedste og sørger for dens overlevelse. Vi skal handle nu og få en aftale med Byg og Havn, men også skabe en dialog med Københavns Kommune, så sejlklubben bliver en del af den udviklingsplan, som er under udarbejdelse lige nu. Lader vi uvisheden og passiviteten fortsætte, kommer der en eskalering i udmeldelse af medlemmer og dermed ingen klub.
Kontrakten er det primære forhold for fastholdelse af medlemmer og klubbens overlevelse, men følgende forhold er også nok så væsentlige for at kunne drive en sejlklub:
- Klubbens primære funktioner – anlæg og materiel – skal fungere
- Klapbroen - skal være tryg at passere og med de bedst mulige åbningstider
- Den daglige drift - tilgængelig, synlig og serviceorienteret
Lad os se realiteterne i øjnene og stå sammen!
Klapbroen
er blevet en realitet, men vi kan arbejde på at forbedre gennemsejlingsforholdene.
Metro – høj bane /viadukt
bliver en realitet om lidt. Forhåbentligt ført nedgravet under havnen.
Vi kan udvise rettidig omhu for de gener/ændringer som en udførelse af metro vil afstedkomme, og
planlægge for det i god tid.Ny kommuneplan med boligudvikling på Refshaleøen
bliver en realitet, og det er vigtigt med en dialog med kommunen hurtigst mulig om integration i planerne. Det kan
ved rette tilgang være en positiv udvikling
for klubben.Brug kompetencerne og kræfterne bedst muligt!
Kontrakt
Lad dem - som er gode til at forhandle komme til bordet med By og Havn. Brug en erhvervs-jurist, hvor det er nødvendigt.
Giv plads til dem, som har viden og kan hjælpe med forberedelse af forhandlinger – så vi får det bedst mulige udgangspunkt.
Høringssvar
Lad dem - som er har evnen til at opsamle nødvendig viden, og er gode til formulere sig – tage opgaven.
Men lad dem også håndtere netværket med andre interessenter.
Klapbro
Lad dem – som har fået erfaringen med brugen af broen, som har set de ringe oversigtsforhold og har kendskab til søfartsregler – tage dialogen med brovagten /By og Havn, for dette kan forbedres.
Daglig drift
Lyt til medlemmernes ønsker - og find vej til en mere målrettet og fleksibel drift, og lidt service til vores forhåbentlig fortsat mange gæstesejlere.
Tilpasset indretning af havnen
Lad medlemmerne (og erhvervslejere) komme til bordet omkring tilpasset indretning, og til at prioritere funktioner - for der vil komme perioder med mindre plads.
Medlemsmøde
Hermed en opfordring til et medlemsmøde i åbent forum, hvor vi kan drøfte:
- Hvad der udfordrer klubbens fremtid?
- Hvilke tiltag kan imødegå udefrakommende trusler?
- Hvordan kan vi få tiltagene til at ske?
- Hvilke kompetencer kan vi bidrage med?
- Og andre forhold, som er relevante
Bestyrelsen har, efterfølgende mit første opslag i Facebook gruppen med opfordring til et møde, indkaldt til et medlemsmøde. Agenda er ikke kendt, men
-
Beretning fra Klubhusudvalget
Ca. en gang om måneden mødes klubhusudvalget,for at planlægge hvilke nye projekter der er og hvordan de kan gennemføres. (Oftest den 2 torsdag aften i måneden)
Nye projekter opstår, når medlemmer af udvalget bliver opmærksom på slitage eller ser muligheden for at finde kreative løsninger på behov, som kan forbedre rammerne til gavn for brugerne af klubhusene.
Så en deltagelse i klubhusudvalget har tre formål:
Dels at opspore og iværksætter forbedringer i klubhusene, til gavn for medlemmerne.
Dels via gennemførelsen af projekterne at fremme medlemmernes tilknytning til sejlklubben.
Dels at give medlemmerne mulighed for at fortsætte i den ånd som sejlklubben opstod af, og som skabte Danmarks største selvbyggerhavn.
For at fremmen selvbyggerånden vil udførelsen af projekterne i videst muligt omfang skulle gennemføres med pligttimer. Hvilket også fremmer nye medlemmers tilknytningen til klubben og understøtter deres sociale relationer i sejlklubben.
I år har vi forskellige forbedringer/vedligeholdelse i klubhusene på bedding. Klubhusene har jo efterhånden stået i mange år, så udvendig vedligeholdelse er påkrævet.
Klubhusene:
Udskiftning af vinduet i restaurationslokalet på første sal mod øst. (Kræver ekstern entreprenør)
Udskifte yderdøre og maling af vinduer på terrassen 1. sal mod øst.
Ellers er der, og bliver der i løbet af året, løbende en række mindre forbedringer på bygningerne og inventaret, som klubhusudvalget finder nødvendigt at foretage, for derefter at tilrettlægge hvordan arbejdet udføres.
Klubhusudvalget tager gerne imod nye medlemmer som ønsker at engagers sig i Klubbens ve og vel.
Venlig hilsen
Klubhusudvalget
Mail:
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. -
Nyt fra Sejlerskolen
Der er stadig få ledige pladser på årets praktiske del til duelighed. Vi sejler i Folkebåde med 3 elever i hver båd. Se hjemmesiden under Sejlerskolen/tilmeldinger.
Derimod er der ikke flere plaser på vores overbygningskursus – Trim og Rutine. De sejler i vores Spækhugger og supplerer med sejlads i J 70.
Kontroller din redningsvest !
I samarbejder med Dansk Søredning/Søsportens Sikkerhedsråd vil vi gerne invitere interesserede til at komme og få en indføring/undervisning i, hvorledes man tjekker sin oppustelige vest. Af hensyn til antallet af Sejl-sikkert instruktører vil vi gerne have et nogenlunde antal på deltagere, og tilmelding kan ske på her: https://www.lynetten.dk/j41/index.php/sejlerskolen/sejlerskole-tilmeldinger/tjek-din-redningsvest
eller
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. inden den 5. april.Arrangementet finder sted torsdag den 18. april kl. 19 i Bestikket, så vi er klar til den nye sejlsæson !
-
Havneudvalget
Havneudvalget har haft sit første møde efter generalforsamlingen. Vi hilser den nye Havnefoged, Frank, velkommen, og den vigtigste prioritet består for nuværende i at fortsætte den gode dialog med ham, og bidrage til, at han kommer godt på plads i sin nye rolle. I samarbejde med ham vil vi bl.a. arbejde for at få sat Pligtarbejdet godt i system. Næste pligtarbejderweekend afholdes således 20. og 21. april.
Vi har arbejdet på at lave en aktivitetsplan for året, som inkluderer bedre lys på havnen og afskiltning, færdiggørelse af projektet ”sikkerhed på havn” samt en flot folder om Lynetten til medlemmer og gæstesejlere. Listen er ikke fuldstændig og vi vil løbende opdatere her i LynetteNyt.
-
Navngivning af DS-bøjer
Hvad skal DS-bøjerne hedde?
S/K Lynetten vedligeholder tre bøjer for Dansk Sejlunion, som ligger ved Saltholm. De skal navngives, og der vil være en præmie for hver bøje du finder navn til. Navnene bliver afsløret til Stander hejs.
Send dine forslag til
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. inden d. 9. april 2024Husk at angive nummer ved navnet, så det passer med placeringen på kortet nedenfor.
Bøjerne har klubben haft ansvaret for en del år. Sidste år blev de gået igennem af havneudvalget. Vi sejlede ud med Margrethe på en god forårsdag, hvor vi fornyede ankre, kæder og bøjer. Nu har de nye bøjer haft en sæson i vandet og bliver taget ind for vinteren for at blive sat ud igen, når sejlsæsonen starter.
-
Sikker havn
Der er opsat nye redningsposter på broerne. Det er vigtigt, at du orienterer dig om, hvordan de anvendes, så du ikke er i tvivl, når situationen opstår. På posterne er der opsat vejledning, som du også kan se nedenfor.
FLID har også lavet en video med instruktioner, som du kan se på YouTube.
-
Ny placering til DSRS
For at få plads til Dansk Søredningsselskabs nye rib, har de fået ny placering på ydersiden af Østmolen. Skurene er ankommet, og er sat på pladsen. De vil blive malet i den kommende tid.
Vi vender tilbage i et kommende LynetteNyt med mere om Søredningen, når de er kommet på plads.
Herunder kan du se billeder fra den første del af indflytningen.
Velkommen til Dansk Søredningsselskab på deres nye placering.
-
Info om Copenhell
Igen i år bliver der Copenhell. De gør klar den 18. juni og festivalen løber til og med lørdag nat den 22. juni.
Der betyder ændrede trafikforhold i de dage. De benytter uddannede trafikofficials igen i år, og vi kan selvfølgelig bare køre ind til havnen – der vil dog være en omvej (som sidste år). Vi kan risikere at blive spurgt om vores ærinde. Trafikofficials bliver instrueret i, at hvis personer angiver, at de skal til sejlklubben, så er der fri passage.
Kortet over omvejen vil senere blive lagt på vores hjemmeside. Belært af sidste års godt fyldte affaldscontainere vil arrangørerne af Copenhell sørge for, at vores containere ekstraordinært bliver tømt om søndage