Møderesumé                                                                                                                               28-08-2023

Skurvognsmøde vedr. Lynetteholm og transportvej til modtagestation.

Start 17.00 – slut 18.30

Til stede:

Jan Krøyer Pedersen, Projektleder By&Havn – ordstyrer

Maibritt?? - referent for By&Havn

Peter ??, COWI

Christian Søderberg, Projektleder COWI

Ulrik ??, Projektleder Årslev

Ca. 9 personer fra Sejlklubben Lynetten, bl.a. Claus Ørskov, Klaus Schlichter, Peder Lemb Nielsen, undertegnede.

Dan Hasløv, havnearkitekt, Person fra KAS, Søren, formand KMK

Ca. 6 personer, der ikke blev nævnt ved navn eller tilhørsforhold

Resumé:

Jan indledte med at fortælle at perimeter 1 var færdiganlagt og at jordtransport var påbegyndt 1. juli.

At sejlads af jord fra nordhavnsdepot til område i perimeter 1 var påbegyndt.

Anlæg af perimeter 2:

Området indenfor perimeter et ville blive delt i 2: et område til jordmodtagelse og et område til modtagelse af gytje som fjernes i forbindelse med anlæg af perimeter 2. Det øverste, forurenede lag gytje vil blive deponeret i depot på Refshaleøen.

Der vil blive etableret 2 kajområder på nordsiden af perimeter 1 til losning af gytje.

Peter oplyste, at der medio september vil blive etableret et arbejdsområde i forbindelse med anlæg af perimeter 2. det vil gå fra nordøstlige hjørne af perimeter et, mod nord op mod Ocean kaj, ind til Trekroner lidt syd indsejlingen til Kbh. havn. Det vil blive afmærket med gule stager og gule lysbøjer. Afmærkning vil fremgå af EfS. Der blev ytret ønske om ”adgang forbudt” skilte. Peter: det er under overvejelse.

Samtidig vil Lynetteløbet blive lukket!

Der blev ytret ønske om bedre afmærkning af det urene område, nu hvor der kun er et forholdsvis smalt løb mellem forbudsområdet og det urene område. Peter: Det vil blive taget med i overvejelserne.

Strømforhold:

Der blev fra Lynettens side gjort opmærksom på, at øget strøm i området gjorde det vanskeligt for vores juniorsejlere at sejle i området.

Det blev udtrykt bekymring for reduceret vandudskiftning i Margretheholms Havn efter anlæg af dæmning og bro. Ønske om en strømmåler i broløbet. Det kunne også hjælpe brovagten til at beslutte først ind eller først ud.

Gennemsejling:

Der blev udtrykt stor utilfredshed med, at brovagten ofte lod indadgående skibe sejle ind før udadgående – selv om der lå mange flere både inde bag broen! Jan nævnte at der skal være et evalueringsmøde mellem bl.a. Kbh. havnefoged m.fl. og S/K Lynetten/Airo m.fl. Der kan det tages op.

Der blev udtrykt utilfredshed med anvendelse af røde lyssignaler i forbindelse med åbning af bro – hvor for ikke rød – gul – grøn som i andre lande?

Svar: sådan er brorelementerne i Danmark.

Jan: man overvejer yderligere skiltning i forbindelse med broen.

Jan: der har været et enkelt driftstop af ca. 20 min. varighed. Nogen mente, at der havde været flere.

Åbningstider:

Pt. 10 – 12 – 14. Åbent fra 16 til 7. Åbent weekender og hellighage. Åbningstid 15 min.

Forslag: kun 10 min. åbningstid – til gængæld åbning hver time fra 7 til 16. Specielt i sommermånederne!

Ventebroer:

Jan indledte med at sige, at der havde været mange anløb ved ventebroer – specielt den østlige.

Peder L. med flere gav udtryk for stor utilfredshed med broernes højde – 47 cm – det gjorde det vanskeligt for skibe med højt fribord at lægge til. Peder nævnte også eget forslag om montering af ”rækværk” på broerne som en løsning.

Jan svarede, at han havde fremført vores ønsker om forbedrede fortøjningsforhold på broerne i By&Havn, men at dette var blevet afvist.

Klaus S. foreslog montering af ”fenderliste” på broerne. Jan: det vil blive taget med i overvejelser.

Der har tidligere været ønske om at forlænge den østlige ventebro med et fag – da det er her der mest run på. Jan: det vil blive taget med i overvejelser.

Der blev også stillet forsalg om at forlænge med en fast bro.

Rahlf