Hent som pdf.

VEDTÆGTER 2024

Sejlklubben Lynetten

Medlem af Dansk Sejlunion og Danmarks Idrætsforbund

§ 1. Klubbens navn og hjemsted

Klubbens navn er Sejlklubben Lynetten, i det følgende kaldet ”klubben”.

Dens hjemsted er Københavns kommune, Refshalevej 200, 1432 København K.

Klubben har hjemmeside: ’S/K Lynetten’ og e-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Al skriftlig kommunikation foregår primært elektronisk.

Kan dette ikke kan lade sig gøre, anvendes anden form for kommunikation.

§ 2. Klubbens formål

Klubbens formål er at fremme medlemmernes sammenhold og kendskabet til sejlsporten og dens forsvarlige udøvelse ved bl.a.:

  • at drive sejlerskole
  • at drive juniorafdeling
  • at arrangere kapsejladser
  • at tilbyde medlemmerne havneplads med de hermed naturligt tilhørende faciliteter
  • at tilbyde turarrangementer og sociale aktiviteter

§ 3. Medlemskab af organisation

Klubben er medlem af Dansk Sejlunion og er undergivet dennes vedtægter.

§ 4. Optagelse af medlemmer

Som medlem kan klubben optage enhver, der er myndig.

Som juniormedlem kan klubben optage enhver, i alderen 8 til 24 år. Optagelse af umyndige juniormedlemmer kræver skriftligt samtykke fra forældre/værge.

Som familiemedlem kan klubben optage et medlems ægtefælle/samlever og deres umyndige børn.

Som seniormedlem kan klubben optage enhver, der er fyldt 65 år og er tidligere men ikke nuværende indehaver af bådplads i havnen. Medlemmet må ikke have anpart i et bådlaug, og ikke være på nogen venteliste. Medlemskabet skal være afklaret med kontoret senest en måned før kontingentopkrævning.

Æresmedlemmer kan på bestyrelsens forslag udnævnes af generalforsamlingen. Beslutning herom kræver, at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for udnævnelsen.

Spørgsmål om udnævnelse af æresmedlemmer kan ikke gøres til genstand for diskussion på generalforsamlingen.

Optagelse af personer, der er i restance til klubben eller en anden klub under Dansk Sejlunion, kan ikke finde sted, før det belastende forhold er bragt i orden.

Optagelse af personer, der er ekskluderet af klubber under Dansk Sejlunion, kan ikke finde sted.

Hvis det efter optagelsen konstateres, at optagelse har fundet sted på grundlag af urigtige oplysninger, mistes medlemsretten straks.

Ethvert medlem skal ved optagelse have udleveret klubbens vedtægter.

§ 5. Ydelser til klubben

Alle faste ydelser til klubben fastsættes af generalforsamlingen. Dog pristalsreguleres havnepladslejen, skurlejen samt medlemsgebyrer automatisk pr. 1. marts hvert år, i takt med tilsvarende regulering af den havneleje vi betaler til By & Havn.

De nye satser offentliggøres i LynetteNyt, på klubbens hjemmeside samt ved udsendelse af e-mail.

Ydelser opkræves halvårligt forud og forfalder til betaling 1. april og 1. oktober.

Under særlige forhold kan bestyrelsen dispensere fra bestemmelserne om betalingsfristen, såfremt der fremsættes begrundet anmodning om udsættelse inden betalingsfristens udløb.

Bestyrelsesmedlemmer, bestyrelsessuppleanter, redaktøren af klubbladet, webmaster og kritiske revisorer samt æresmedlemmer er fritaget for klubkontingent.

§ 6. Udmeldelse, sletning, eksklusion

Til gyldig udmeldelse kræves, at den sker skriftligt til Klubben med mindst en måneds varsel til en 1. april eller 1. oktober. Medlemmet har krav på en skriftlig bekræftelse.

Et medlem, der ikke overholder betalingsfristen, får en påmindelse tillagt et rykkergebyr. Har medlemmet ikke senest 14 dage efter 2. påmindelse betalt restancen og rykkergebyrerne, slettes medlemmet uden yderligere varsel af klubben.

Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, når særlige forhold giver anledning dertil. Bestyrelsens beslutning herom kræver dog, at mindst 2/3 af bestyrelsens medlemmer har stemt for eksklusionen.

Medlemmet skal, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse, have lejlighed til at fremføre sit forsvar. Medlemmet kan kræve spørgsmålet om eksklusion afgjort på den førstkommende ordinære generalforsamling, dette har ikke opsættende virkning på eksklusionen.

Ved eksklusion af klubben ophører/ fortabes alle rettigheder i klubben, herunder en eventuel havneplads.

I alle tilfælde, hvor en eksklusion skal behandles på en generalforsamling, har den ekskluderede krav på at få meddelelse herom 3 døgn før generalforsamlingens afholdelse, ligesom vedkommende har adgang til denne med ret til at forsvare sig. Spørgsmålet om eksklusion skal optages, som et særskilt punkt på dagsordenen.

Generalforsamlingens beslutning om eksklusion kræver, at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for beslutningen.

Et medlem, der er ekskluderet i henhold til generalforsamlingsbeslutning, kan kun optages som medlem ved en ny generalforsamlingsbeslutning. Her kræves samme stemmeflerhed som foreskrevet til beslutning om eksklusion.

§ 7. Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen har med de indskrænkninger, som disse vedtægter foreskriver, den højeste myndighed i alle klubbens anliggender. Den ordinære generalforsamling, der afholdes hvert år i februar, indkaldes med mindst 5 ugers varsel med angivelse af dagsorden. Indkaldelse kan ske ved meddelelse i LynetteNyt og på klubbens hjemmeside samt ved udsendelse af e-mail.

Forslag, der ønskes forelagt generalforsamlingen til vedtagelse, skal være klubben i hænde skriftligt senest 35 dage før generalforsamlingens afholdelse.

Indkomne forslag samt regnskab, budget og revisionsprotokollatet fra de kritiske revisorer bekendtgøres senest 2 uger før generalforsamlingen i LynetteNyt samt ved udsendelse af e-mail.

Medlemmer, familiemedlemmer, seniormedlemmer og myndige juniormedlemmer, der ikke er i restance, har stemmeret. Stemmeret kan kun udøves ved personligt fremmøde eller ved fuldmagt til ægtefælle eller samlever. Øvrige juniorer kan overvære generalforsamlingen.

§ 8. Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal have følgende punkter:

  1. Valg af dirigent
  2. Bestyrelsens beretning
  3. Forelæggelse og godkendelse af regnskab
  4. Forelæggelse og godkendelse af ydelser til klubben
  5. Fremlæggelse af budget
  6. Behandling af indkomne forslag
  7. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
  8. Valg af statsautoriseret revisor
  9. Valg af én kritisk revisor og suppleant
  10. Valg af redaktør og webmaster
  11. Eventuelt

Dirigenten kan foreslå̊ at der ændres på rækkefølgen af punkterne hvis et eller flere forslag berettiger dette.

§ 9. Generalforsamlingens ledelse m.v.

Generalforsamlingen vælger sin dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen, til at lede forhandlingerne.

Generalforsamlingens beslutninger træffes ved simpelt flertal, såfremt andet ikke er fastsat i disse vedtægter. Dirigenten bestemmer afstemningsmåden. På begæring af mindst 10 stemmeberettigede medlemmer skal afstemning og valg foregå skriftligt. Alle afstemninger om eksklusion skal foregå̊ skriftligt.

Generalforsamlingens beslutninger indføres i en protokol, hvori også et referat af forhandlingerne optages i det omfang dirigenten bestemmer. Referatet offentliggøres på klubbens hjemmeside.

§ 10. Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst 50 stemmeberettigede medlemmer skriftligt stiller krav herom til bestyrelsen. I sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 5 uger efter, at begæringen er fremsat over for bestyrelsen, med oplysninger om det emne, der ønskes behandlet.

Indkaldelse skal ske med mindst 3 ugers varsel ved meddelelse i LynetteNyt og ved udsendelse af e-mail.

§ 11. Bestyrelsen og valg

Bestyrelsen er klubbens overordnede ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold.
De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne. Bestyrelsen består af:

  • Formand
  • Sekretær
  • Kasserer
  • Kapsejladsformand
  • Sejlerskoleformand
  • Juniorformand
  • Aktivitetsformand
  • Havneformand
  • Klubhusformand

Bestyrelsen og suppleanter vælges af den ordinære generalforsamling for 2 år ad gangen. Valgbare til bestyrelsen er kun stemmeberettigede medlemmer.

På valg i lige årstal er:

  • Formand
  • Juniorformand
  • Kapsejladsformand
  • Havneformand
  • Én bestyrelsessuppleant
  • Kasserersuppleant

På valg i ulige årstal er:

  • Kasserer
  • Sekretær
  • Sejlerskoleformand
  • Aktivitetsformand
  • Klubhusformand
  • Én bestyrelsessuppleant

Genvalg kan finde sted.

§ 12. Konstituering og tegningsret

Bestyrelsen konstituerer sig inden 14 dage efter generalforsamlingen på et bestyrelsesmøde med næstformand. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Denne skal tillige indeholde et værdigrundlag og en funktionsbeskrivelse for de enkelte bestyrelsesmedlemmer. Forretningsordenen skal være offentlig tilgængelig på klubbens hjemmeside og kan rekvireres på kontoret i åbningstiden.

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 5 bestyrelsesmedlemmer, hvoriblandt formanden eller næstformanden, er til stede. Ved beslutningsdygtighed i sager om eksklusion gælder særlige bestemmelser jævnfør § 6.

Har formanden forfald indtræder næstformanden i dennes sted.

Udtræder formanden af bestyrelsen konstituerer bestyrelsen sig med formand og næstformand.

Ved stemmelighed, under afstemninger på bestyrelsesmøder, er formandens eller ved formandens forfald, næstformandens stemme afgørende.

Over bestyrelsens forhandlinger føres en protokol i form af beslutningsreferat.

Ved dispositioner fra klubbens driftskonti godkendes udbetalinger af bogholder eller havnechef, i forening med kassereren, formanden eller næstformanden.

Ved dispositioner fra klubbens øvrige konti tegnes klubben af formanden, næstformanden og kassereren i forening.

Udbetalinger via Betalingsservice må kun undtagelsesvis finde sted og da kun til regulering af medlemsbidrag og efter kassererens forudgående godkendelse.

Bestyrelsen kan meddele prokura.
Klubben hæfter kun for sine forpligtelser med sin formue.

§ 13. Regnskab

Klubbens regnskabsår er 1. oktober til 30. september. Bestyrelsen skal inden den 31. december afgive driftsregnskab for det foregående år og status pr. 30. september til både eksterne og kritiske revisorer.

Driftsregnskab og status, underskrevet af bestyrelsen, forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med både eksterne og kritiske revisorers påtegning.

§ 14. Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for 1 år ad gangen en statsautoriseret revisor til at revidere regnskaberne.

På generalforsamlingen vælges hvert år 1 kritisk revisor samt 1 revisorsuppleant for 2 år ad gangen.

Revisorerne skal hvert år i december måned gennemgå resultatopgørelse og balance samt kontrollere, at beholdningerne er til stede. Resultatopgørelse og balance forsynes med såvel den eksterne som de kritiske revisorers påtegning

Regelsæt for kritisk revisor

Bestyrelsen må ikke lægge hindringer i vejen for den kritiske revisor.

Der er ingen begrænsninger i den kritiske revisors virkeområde.

Den kritiske revisor meddeler sig til bestyrelsen ved hjælp af revisionsprotokollen.

Den kritiske revisor meddeler sig til medlemmerne på den ordinære generalforsamling ved hjælp af et revisionsprotokollat, der vedlægges regnskabet.

Den kritiske revisor er lydhør overfor oplysninger fra medlemmerne i klubben.

Fører en evt. undersøgelse til påtale, meddeles denne til bestyrelsen gennem revisionsprotokollen.

Den kritiske revisor har adgang til alt materiale, der vedrører klubben. Den kritiske revisor får adgang til materiale om klubben ved at henvende sig på klubbens kontor. Alt materiale, som den kritiske revisor ønsker at revidere, skal fremskaffes i original tilstand, så vidt det er praktisk muligt. Den kritiske revisor kan medtage kopier af materiale til en nærmere gennemgang.

Den kritiske revisor skal i revisionsprotokollen notere hvilket materiale, der ved besøget er gennemgået og skal efterfølgende meddele sine konklusioner til kassereren med kopi til formanden.

Udøvelsen af virket som kritisk revisor sker under iagttagelse af ”god revisionsskik” og det udleverede materiale er udelukkende til brug for kritisk revisor. Den kritiske revisor søger ikke oplysninger direkte hos leverandører eller andre samarbejdspartnere; men kan meddele sine iagttagelser direkte til klubbens statsautoriserede revisor.

Den kritiske revisor kan ikke uden om bestyrelsen foranledige ændringer i forretningsgange eller iværksætte aktiviteter i klubregi. Bestyrelsesmødernes dagsorden bør indeholde et fast punkt, der angår gennemgang af revisionsprotokol.

§ 15. Medlemsinformation

Klubben udgiver klubbladet "LynetteNyt" samt ad hoc meddelelser ”Lynetteinfo”. Begge udgives elektronisk men LynetteNyt kan printes ud til afhentning på kontoret i begrænset omfang. Bestyrelsen og redaktøren fastsætter i fællesskab det praktiske mønster.
Der skal altid annonceres på klubbens hjemmeside. Derudover kan der enten udsendes LynetteNyt/Lynetteinfo, eller en e-mail direkte til det enkelte medlem.

Medlemmet er altid selv ansvarlig for, at mailadressen er korrekt registreret i klubbens medlemssystem.

Klubben ejer domænerne lynetten.dk, restaurantlynetten.dk samt restaurantlynetten.com, hvis formål er at bringe meddelelser fra bestyrelsen samt formidling af anden klubinformation og annoncer, som er i overensstemmelse med klubbens formål og vedtægter.

På den ordinære generalforsamling vælges blandt medlemmerne for et år ad gangen:

1. Ansvarshavende redaktør af LynetteNyt

2. Webmaster for klubbens domæner

Redaktør og webmaster kan være samme person. Genvalg kan finde sted. Såfremt den ansvarshavende redaktør og webmaster fratræder i løbet af en valgperiode, kan bestyrelsen, blandt klubbens medlemmer, udpege et medlem til at fungere i den resterende del af perioden.

§ 16. Vedtægtsændringer

Ændringer af klub-vedtægterne og Havnereglementet kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget. Ændringer kan også̊ vedtages på ekstraordinære generalforsamlinger.

§ 17 Klubbens opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. Til denne beslutningsdygtighed kræves, at mindst halvdelen af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og til forslagets vedtagelse kræves, at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget.

Opnås sådant flertal på en generalforsamling, der på grund af fremmødet ikke er beslutningsdygtig, indkaldes en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer der er til stede.

På generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om, hvorledes der skal forholdes med klubbens formue, herunder faste ejendom og løsøre. Dog er simpelt flertal her tilstrækkeligt.

I tilfælde af klubbens opløsning skal formuen, der er i behold, anvendes til almene søsportslige formål.

§ 18. Ikrafttrædelse

Disse vedtægter afløser i deres helhed de ved stiftelsen af sejlklubben den 3. april 1975 vedtagne love med senere ændringer.

Ovenstående vedtægter med seneste ændringer er gældende fra 6. februar 2024.

Kontakt os

Kontor

S/K Lynetten, Refshalevej 200, 1432 Kbh. K

Email Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.   Telefon +45 32 57 57 78